Gem din To-Do liste

Jeg er af den type, som konstant får idéer. Det kan være idéer til nye udgivelser, nye projekter eller ting der skal gøres ved min hjemmeside. For ikke at glemme det eller for ikke at gå og tænke på det hele tiden, skriver jeg det ned på min to-do liste. Jeg har flere to-do lister, alt efter hvilket emne det drejer sig om.

Lad være med at starte din dag med at kigge din to-do liste igennem. Den er ofte rigtig lang og der står en masse ting på. Min liste er rigtig lang, og den fejl jeg tidligere begik, var at jeg ofte for at reducere listens længde, tog fat i nogle af de små, lidt hurtige opgaver, og fik dem udført. Det var godt for to-do listen, men det var bestemt ikke godt for mit forlag, mine andre projekter eller for min stress. For tilbage på listen stod jo stadig de store, tunge opgaver, som er dem der betyder allermest for udviklingen i projekterne.

Det jeg så har ændret, er at jeg nu kun bruger to-do listen ca. 5 min. hver aften (eller når jeg slutter min dag på kontoret). Jeg kigger simpelthen på den og prioriterer hvilke 2-3 ting der er allervigtigst for mig at få udført. De ting skriver jeg så på en lille gul label, som jeg klistrer på mit skrivebord. Det er så min to-do liste, i prioriteret rækkefølge, til dagen efter.

Dagen efter kan jeg starte med, straks at gå i gang med det, der er allervigtigst for min forretning. Jeg spilder ikke tiden med at læse to do listen igennem, og jeg spilder ikke tiden med små, næsten ligegyldige opgaver. Jeg har god samvittighed og ingen stress, da jeg kun har få punkter (nogle gange kun ét punkt) på min to do liste for dagen.

Desuden så er det super rart, når man har været de få punkter igennem, og man stadig har lidt tid til overs, og man så sidst på dagen, kan udføre et par af de små lidt ligegyldige punkter alligevel. Men nu kan man gøre det med god samvittighed, da man ved man har udrettet noget rigtig godt for sin forretning tidligere på dagen.

Så smid ikke din to-do liste ud, men gem den væk, så du ikke hele tiden kan se den. Den skal simpelthen fysisk gemmes væk. Bruger din OneNote eller et andet program, så indret det, så du stadig kun kan se de få punkter, mens resten af punkterne er gemt væk.

Vejen til succes og mindre stress

Kort sammenfattet kan man sige at følgende 7 punkter har hjulpet mig rigtig godt på vej:

  • Lav en udetaljeret kalender og hold dig til den
  • Skriv idéer og gøremål ned på din to-do liste
  • Gem din to-do liste væk fysisk, så du ikke kan se den
  • Prioriter hver dag, hvilke opgaver der er de allervigtigste at få gjort
  • Skriv max 5 opgaver ned til dagen efter og prioriter dem
  • Start dagen med at tage fat på det vigtigste punkt
  • Mærk glæden efter udførelse af den vigtigste opgave du havde lige nu J.

Det sidste punkt er nok så vigtigt. Det er vigtigt at mærke glæden også, det får også stressen til at forsvinde ud af kroppen og giver ny energi til næste opgave. Jeg plejer rent fysisk at rejse mig fra stolen og gå en lille runde i huset og gerne lige ud på terrassen og suge en mundfuld frisk luft, inden jeg går ind og tager fat på næste opgave. Det er super godt og forfriskende.

Dette er mine egne erfaringer, om hvordan jeg har fået ”bygget min hverdag” så den passer mig. Det kan være det er helt andre ting der skal til for dig og at dette slet ikke passer dig. Men det er jo det vidunderlige ved os mennesker, at vi er så forskellige.

Jeg vil meget gerne høre fra dig i kommentarerne, hvis du har gode eller dårlige erfaringer med forskellige måder at strukturere din hverdag på. Måske vi andre kan lære noget af dig?

Skrevet af Steffen Gregersen