Du synes formentlig at din webshop efterhånden sidder nogenlunde i skabet, men hvordan er det nu lige, at du får “kunderne ind i butikken”? I kraft af mit webbureau, MagentoXperten, har jeg mange gange oplevet kunder, der har arbejdet med deres webshop i længere tid, men stadig ikke har knækket koden til hvordan man markedsfører sin webshop ordentligt. Mange skyder lidt med spredhagl uden at have en konkret plan for hvordan deres webshop skal sparke røv og nogen fokuserer endda så meget på deres produkt, at kunderne simpelthenbliver voldsomt nedprioriteret. Det siger sig selv, at det er et no-go! Markedsføring skal være et af dine højeste prioriteringer lige fra første dag og du skal kort og godt huske at lave en markedsanalyse, som kan indgå i din forretningsplan. På den måde finder du ud af hvem du gerne vil sælge til samt hvordan du får kontakt til dem. Jeg har derfor lavet en liste til dig, som beskriver 12 forskellige måder, hvorpå du kan markedsføre din webshop.
12 forskellige måder at markedsføre sin webshop:
- Canvassalg: Tag telefonen og lav opsøgende salg. Det kan være rigtig ubehageligt hvis man ikke er vant til det, men selvom du måske oplever at konventeringen ikke er så høj i starten, så giver det dig nogle rigtig fine værktøjer ift. salg og kommunikation med kunder.
- Google AdWords: Til dem, som ikke ved hvad Google Adwords er, så er det reklamerne når man søger på Google. Her kræver det at man sætter sig ind i tingene før man kan blive skarp til det og ellers gør øvelse mester. Vær desuden hele tiden opmærksom på dit daglige budget, så du ikke pludselig risikere at have brugt en masse reklamepenge på noget som du egentlig ikke har forstået helt.
- Brug dit netværk: Det er rigtig vigtigt som iværksætter, at gøre gavn af sit netværk. Så kommunikere med en masse mennesker og deltag eventuelt til nogle netværksarrangementer, hvor der kommer andre iværksættere (husk visitkorts). Ens netværk er guld værd!
- Social Media: Vær synlig på de sociale medier og sørg for at opdatere dem jævnligt. Du kan selv vælge hvilke sociale medier, der giver mest mening for dig, men giv det et fair forsøg hvor du vurderer effekten, før du afskriver det.
- Events: Være synlig på messer, konferencer, arrangementer hvor du kan gøre opmærksom på webshoppen. Den er lidt i samme båd som “brug dit netværk”.
- Flyers: Vil det give mening for dig at dele nogle flyers ud? Evt. noget andet tilsvarende, som er lidt mere interessant end et lap papir. Det skal meget gerne fænge, da kunden ser reklamen offline og selv aktivt skal sørge for at gå online, før personen kan komme “ind i butikken”.
- E-bog: Har du sindsyg meget viden indenfor et bestemt område som du gerne vil dele, så kan du skrive en e-bog, hvor du tager udgangspunkt i din egen webshop, så den bliver en slags reklamesølje i bogen. Jeg kender eksempler på meget billige/gratis e-bøger, hvor selve fortjeneste er reklamen, hvilket kan være ganske rigtig fint.
- Sponsore: Find nogle sponsorer, som kunne tænke sig, at reklamere for din webshop, mod at du sponsorerer nogle produkter til dem. Sørg dog for at bloggens læsere er nogen af de samme, som dine potentielle kunder, da det ellers ingen mening giver.
- PR-historier: Lav nogle PR-historier og prøv at få dem publiceret på nyhedssites. Jeg har fx. selv haft stor succes med at få Winkwink i medierne, hvor vi blandt andet har skrevet noget om vores forskellige sexlegetøj, arbejdsmiljø, trends, inspirerende historier mm.
- SEO: Hvis man er webshopejer, så kommer man ikke uden om SEO, da det er en effektiv metode til at få kunder. Det kræver dog også vedvarende benhårdt arbejde, men til gengæld er det som sagt effektivt.
- Blog: Har du overvejet at starte en blog selv? Det er en rigtig god ide hvis din webshop har en blog tiknyttet, hvor du skriver lidt omkring de ting, der rører sig på markedet lige i øjeblikket. Det giver også kunden en god signalværdi, da personen kan se at du har styr på dine ting. Du skal dog huske at opdatere den jævnligt, da bloggen ellers vil se “død” ud og hvad mon webshoppen så er?
- Online aktivitet: Hvis du er helt grøn webshopejer, så sørg for at plante alle de frø som du overhovedet kan online. Brug aktivt debatforummer såsom Amino, Iværksætter-Facebook-sider etc. og skab opmærksomhed omkring din virksomhed og/eller person.
Skriv en kommentar