Hos Magentoxperten.dk har vi rigtig mange super søde og professionelle kunder, men det sker at vi har kunder som ikke er de nemmeste og hvad skal man så gøre? Skal man “fyre” kunden eller skal man prøve at prøve at finde en løsning? Det afhænger selvfølgelig lidt af kunden og opgaven. I de fleste tilfælde prøver vi at få enderne til at mødes men for nyligt havde jeg en kunde hvor det var nødt til at stoppe da vi var ved at gå amok på hinanden og årsagen var egentlig ret simpel = Troværdighed og forståelse
Vi havde et forløb på 3 måneder, hvor vi skulle lave en række rettelser og vi konstarede kort inde i opgavens forløb at der var store fejl på denne shop vi overtog. Desværre var det ikke noget vi havde set under vores indledende tjek af shoppen. Derfor blev kunden overrasket da vi måtte informere om at flere ting krævede mere tid end først antaget og jeg har fuld forståelse for at man kan blive lidt “hmm…” hvis man får det af vide men da kunden ikke rigtig ville acceptere dette gik det hele tiden i hårdknude for vi skulle bruge mere tid for at lave det ordenligt men kunden ønskede ikke at betale det ekstra og derfor måtte vi nogle gange arbejde ekstra gratis for at gå kunden i møde eller afvise nogle opgaver.
Derudover havde kunden en begrænset viden om magento og webshops og det gjorde at projektafgrænsningen også var en udfordring. Fx var det kundens opfattelse at moms indstillinger er en del af checkout og en hver der kender Magento ved at hvordan den regner moms i forhold til lande ved at det er en admin indstiling og ikke en programmeringsfejl.
Jeg vil ikke gå i flere detaljer da det er en sag mellem kunden og os men jeg ville blot give eksempler på hvordan man møder udfordringer undervejs men hvad gør man så?
I de fleste tilfælde vælger vi at ophøre samarbejdet da vi tror at både os og dem får mere ud af at vælge andre samarbejdspartnere. Det er jo lidt ligesom at finde et job. Nogle steder passer man ind og andre gør man ikke.
Det var måske ikke det mest konstruktive blogindlæg men jeg havde bare brug for at dele at man nogle gange skal sige stop hvis en kunde er lidt for træls og bringer lidt for meget negativ energi for så er det ikke det værd. Selv hvis du mister noget omsætning.
Det samme er gældende for winkwink.dk hvor vi nogle gange har nogle kunder hvor vi anbefaler dem at handle på en anden shop hvis de gang på gang brokker sig eller anden negativ energi hvor der intet er at gøre. Så er det altså bedre bare at sende dem videre og fokuser på dem der er glade for at handle sexlegetøj hos winkwink.dk
1 kommentar
Super interessant læsning, og vi har stødt på samme type kunde før. Det er bare bedre at “droppe” dem og komme videre i teksten. Der kommer intet godt ud af et samarbejde, hvor begge parter ikke kan arbejde sammen. Fedt du deler ud 🙂