Min lille guide i SEO til Webshopejere

13 jan Min lille guide i SEO til Webshopejere

Jeg har aldrig været den store SEO ekspert! Så står det klart for jer alle!

Da jeg skulle i gang med min shop med selvbruner produkter måtte jeg altså tage mig sammen og lærer lidt mere om SEO for jeg tror simpelthen man bliver nødt til at kunne lidt som webshopejer.. Det kan godt være det bare mig der er lidt en nærigrøv, men jeg tror det er vigtigt at man selv kan rode med det i stedet for alt lægges i andres hænder + koster en god sjat for en lille webshop! Så hellere få lavet en analyse af ekspert hver måned med lidt ris, ros, forslag osv.

Med fx Magentoxperten og Blogeksperten har jeg bare fokuseret på blogging og Sociale medier og det har egentlig været nok for mig langt hen ad vejen.. Men det er ikke nok når man har en webshop med selvbruner produkter.

Jeg ligger ikke nummer 1 endnu på ”selvbruner”, men jeg er godt på vej efter godt 1-2 måneds SEO. Jeg ligger nummer 5 og håber at komme op på 2-3 næste gang :) Jeg arbejder også så småt på andre søgeord som også skal længere op på listen.

Derfor vil jeg er give et par tips.. Du har sikkert læst noget lignende før men her er hvad der har virket for mig.

Linkbuilding

Nok den vigtigste del af SEO er linkbuilding… Linkbuilding består af ingående, udgående, interne(Tror jeg ;)). Måske er der flere varianter men disse er de vigtigste.

De ingående links er links fra andre sider som henviser/anbefaler netop din side. Fx er jeg inde på mange forskellige blogs og skriver kommentarer med henvisninger til selvbruner-shop.dk. Det er bedst hvis de blogs/forums du skriver i er relevante. Fx skriver jeg primært kommentarer med links på modeblogs. Det er vigtigt at din links har titlen på det søgeord du vil ligge højt på google med. Håber du kan følge med hehe… Dvs. at jeg ofte laver links som dette med titlen selvbruner da det er det ord som jeg vil ligge højt på. På samme måde kunne det være alle dine links hed sokker hvis du ville ligge højt på sokker..

En vigtig detalje er om shoppen har follow eller nofollow til kommentarer. Desværre har mange blogs nofollow og det gør at de links man laver har en begrænset effekt i forhold til follow

Udgående links er det omvendte :-) Det er fint nok at have lidt udgåendel links da google sætter pris på at man også er giver :-) Så du må godt lave links til andre sider på din shop men husk at være meget selektiv.

Interne links er links frem og tilbage på din shop. Fx skal jeg snart have lavet så der står “Se alle produkter fra Sunspa” under hvert produkt. På den måde linkes der frem og tilbage.. Smart-Guy gør det faktisk udmærket. Tjek Screen..

Meta Titles og Descrtipions

En rigtig vigtig del af SEO er Meta. Meta er de overskrifter og beskrivelser som ses på google. Gode meta beskrivelser er princippet bedre salgstekster på google som gør at flere klikker på dit link. Herunder demonstreres hvordan mine meta informationer indstillet på forsiden til selvbruner-shop.dk

Jeg har følgende som meta title:

Selvbruner produkter – Tan-IN-A-CAN 109,- PRISGARANTI I St. Tropez

Jeg har følgende som meta Description:

Selvbruner I Danmarks bedste priser på selvbruner. Vi forhandler Sunspa – Tan- In-A-Can, St. Tropez, Nivea, Helena Rubinstein til DK’s bedste priser.

Det er indtastet her i Magento

Grunden til at jeg har været lidt langsom til at komme i gang med SEO skyldes at det er røvsygt rugbrødsarbejde men omvendt giver det et boost i motivationen når man ser effekten af arbejdet… Så lad være med giv op! Giv det en chance og lav et link om dagen som minimum :-) Så vil du se effekten indenfor et par uger..

Jeg håber du fandt det nyttigt :-)

Vil du vide mere? Så start med at download Thomas Rosenstand og Mikkel Demibs SEO bøger Light gratis..
7 Comments
  • petercdk
    Posted at 12:42h, 13 januar

    Rigtig god gennemgang, Kristoffer. Tak for den. En tredje ting, som måske kunne tilføjes, er sociale medier… Mange siger, at de kommer til at have større indflydelse på rankings fremover. Hvad er dit syn på det? – og mener du, at man som webshopejer bør være på alle de sociale netværk?

    Det er iøvrigt godt at se, at arbejdet med selvbruner-shoppen skrider fremad. Den er virkelig flot, og så vidt jeg kan se, er du da også ved at have nogle OK placeringer på relevante keywords? Well done! :-)

  • Kristoffer Hjerrild
    Posted at 13:45h, 13 januar

    Hej Peter,

    Tak for din kommentar! :-)

    Ja men ud fra hvad jeg har læst mig til er sociale medier super vigtigt! Om det bliver endnu mere vigtigt kan jeg ikke rigtig svare desværre..

    Jeg har endnu ikke fået brugt ret meget energi på fx Facebook da 1. priotet har været seo, konvertering osv.

    Dog er planen at jeg snart skal investere noget energi i det og få fans, trafik osv.

    Kris :-)

  • Rasmus Greis
    Posted at 13:54h, 13 januar

    Fin lille gennemgang, linkbuilding er efter min mening dødssygt, så satser personligt mere på sociale medier. (burde gøre mere ud af SEO, men jaaaaa………………….)

  • Kenneth Dambo
    Posted at 15:10h, 13 januar

    Hej Kristoffer,

    Det er helt rigtigt, at linkbuilding er det vigtigste enkeltstående element, men det er værd at optimere de ca. 200 andre faktorer, som Google også tager i betragtning.

    Jeg vil lige starte med at sige, at det er mange år siden meta tags ophørte med at have en effekt på din placering i søgemaskinerne. Nogle argumenterer for at meta keywords stadig har en marginal effekt hvis man nøjes med 3-5 ord.

    Det man skal bruge meta tags til er at øge sin click-through-rate, som du også er inde på. Det vil sige at skrive en appetitvækkende tekst, som får folk til at klikke. Selvom man ligger nr. 1 kan det sagtens være nr. 2, der løber med trafikken, fordi han har udnyttet denne mulighed.

    Husk at varier ankerteksten så den ikke udelukkende indeholder dit søgeord, ellers fatter Google mistanke og justerer din linkjuice til et niveau de finder passende. Brug også title=”” i dine links, de bidrager også med beskrivelse af hvad der linkes til. I øvrigt får du ikke mere linkjuice ved at linke til eks. selvbruner to gange på samme post ;-)

    Helt overordnet er webshops største udfordring, at de ikke skriver unikke tekster til deres produkter, som er skrevet med en forståelse for de søgeord man optimerer efter, men bare kopierer leverandørens tekst ind og får problemer med duplicate content i stedet.

    Mvh
    Kenneth

  • Kristoffer Hjerrild
    Posted at 15:29h, 13 januar

    *Rasmus Enig linkbuilding er så røvsygt og hjernedødt men ligesom nogle andre ting må man bare tage handskerne på og få det gjort :)

    *Kenneth Du har helt ret.. Der er en millard faktorer og jeg nævner kun 2 af de vigtige faktorer som spiller en stor roller og som muligvis er til at finde rundt i for en nybegynder i SEO.. Senere kan man gå lidt mere i detaljer med hvad der skal justreres og forbedres..

    Fx kunne man også skrive et helt indlæg om hvordan man skriver ordenlige kommentarer på blogs/forums for at få links…

  • Henrik Andersen
    Posted at 16:23h, 13 januar

    Som Kenneth er inde på så vil jeg også mene at Duplicate Content er noget alle shopejere bør vide noget om.

    Duplicate Content kan både laves af systemer, men så sandelig også af webshopejere :-)

    Ønsker man så gode placeringer i søgemaskinerne som muligt er det også en faktor man skal tage ret alvorligt. Og det er faktisk ikke raketvidenskab, hvis bare man tænker over det hele tiden – og helst inden man lancerer sin shop.

    Til de interesserede så har jeg blogget om det i forhold til Magento her: http://blog.confero.dk/tjekliste-til-onsite-seo-optimering-i-magento

  • Nemhelse
    Posted at 12:05h, 09 august

    Jeg forstår ikke folk bliver ved med at påstå Meta-tags er udgået som ranking parameter for google. Jeg har personligt erfaret og endda eksperimenteret med at fjerne keywords fra meta-tags på nogle af mine blogs, og det har altid resulteret i at SERP er droppet en position eller to næste gang google har indekseret siden – og sjovt nok, faldet tilbage på sin potion, når jeg har fixet keywords til Meta tags igen.

    vh

Post A Comment