Forretning på tværs af landegrænser – Del 2

mikkelscmits

04 aug Forretning på tværs af landegrænser – Del 2

Vi har på den måde skabt en arbejdsplads hvor miljøet er helt i top, vores medarbejdere er mere end tilfredse, og det har endda sikret os at vi får uopfordret ansøgninger fra de bedste programmøre og designere i byen, da vores virksomhed er blevet en attraktiv virksomhed at arebjde for.

Udover dette spiller der mange andre faktorer ind i kulturen som er forskellig fra land til land, men i Thailand er det fx meget nedladende at pege på folk, man skal respektere kongen, man rør ikke en thai på hovedet osv. Alle disse ting er små ting, men er man ikke klar over det kan man hurtigt komme til at træde sine medarbjdere over tærende.

Andre ting der kan være svære ved opstart i et andet land er systemet. Hvordan hænger det hele sammen. Vi gjorde det at vi gennem vores netværk fik kontakt til en anerkendt advokat der arbejder med udenlandske virksomheder i Thailand, som hjalp os med at oprette en virksomhed, skaffe arbejdstilladelser osv. Da alt dette var på plads, manglede vi bare kunder og kvalificerede medarbejdere. Vi kendte en rigtig dygtig programmør, og lod egentlig ham om ansættelsen af resten af vores team, på det grundlag at hvis de ikke var dygtige nok, så var det sevfølgelig også ham der skulle fyre dem igen. Det gjorde at han følte sig meget værdsat og en del af det hele. Det gav ham ansvar, og han ændrede sin mentalitet og adfærd fuldstændigt, da han godt vidste at de andres perfomance hvilede på hans skuldre. Han sørge for at vores produktion køre 100%, og motivere de andre i teamet.

Der kan ogå være en barriere i sproget og kommunikationen mellem medarbejdere, vi er heldige at de fleste af vores ansatte snakker engelsk, og hvis de ikke helt forstår hvad vi siger, så er vi også heldige med at vores projektledere taler flydene Thai.

I det store og det hele, da skal man lave sig en god strategi for hvordan man vil tackle de problemer man vil opleve undervejs, som man ikke ville opleve ved at drive en virksomhed i Danmark. Sørge for at integrerer sig, så ens medarbejdere respektere en. Finde en god advokat der kan hjælpe med alt det juridiske der følger med ved at starte en virksomhed i det pågældene land. Til sidst vil jeg anbefale alle der overvejer at starte forretning i udlandet at finde en erfaren forretningsmand i landet, som man kan sparre med. Ellers er det bare udover stepperne..

VSI Group har idag en stabil omsætning, et bredt netværk bestående af samarbejdspartnere fra mange nationaliteter. Vi er 21 mennesker i virksomheden som også spinder bredt over mnage nationaliteter. Der er ingen rigtig eller forkert måde at drive forretning på, det er en vurdering ssag fra den individiuelle person selv, men jeg vil mene i forholdt til vores position på markedet, vores position på landkortet og vores branche, har vi gjort det på den måde jeg mener er rigtig.

Held og lykke til alle jer derude som er igang med at etablere jeres egen forretning.

Mikkel Schmidt.
Markedsførings Chef, B2B ansvarlig
&
Partner i VSI Group

http://www.vsi-group.dk/

6 Kommentarer
  • Lars Hyldegård
    Posted at 09:56h, 04 august

    Godt skrevet Mikkel.
    Jeg kan rigtig godt lide din afsluttende sætning.
    “(Der er ingen rigtig eller forkert måde at drive forretning på, det er en vurderingssag fra den individuelle person selv)”.
    Held og lykke med forretningen.

  • Mikkel Schmidt
    Posted at 14:48h, 04 august

    Tak skal du have Lars.

    Jeg kan se på din hjemmeside at du er en garvet iværksætter.
    Held og lykke fremover til dig også.

  • Jens Jakob Andersen
    Posted at 16:32h, 04 august

    Fede indlaeg Lars.
    Super interessant at hoere om kulturforskellene som mange ikke umiddelbart taenker nok over naar de driver forretning i udlandet.

  • Chris
    Posted at 08:39h, 13 august

    Hvis I er 21 i virksomheden, hvorfor er der så kun vist 8 på hjemmesiden ?

  • Kristoffer Hjerrild
    Posted at 21:26h, 13 august

    Fedt indlæg må jeg sige. Jeg takker for det her på bloggen :)

  • Mikkel Schmidt
    Posted at 14:33h, 16 august

    Takker for kommentarende.

    Med hensyn til Chris’ spørgsmål vedr. de ansatte på hjemmesiden, så bunder det simpelthen i at vi har så travlt at vi ikke har tid til at opdatere vores egen hjemmeside. Vi har også en masse referencer der burde blive lagt ind, men som det ser ud nu, har vi så meget at lave at vi bliver nøst til at tilgode se vore kunder frem for vores egen hjemmeside:)

Skriv kommentar