Er Venture Cup bagefter? Thumbnail

Er Venture Cup bagefter?

Det er ikke mange dage siden at vinderne af årets Venture Cup blev udråbt og i anledning af dette må jeg sige at jeg blev lidt chokeret over en af vinderne! Desværre ikke på den positive måde. Jeg blev nemlig ret skuffet over hvem der vandt i kategorien SERVICE :(

Hvad er Venture Cup?

Venture Cup er en forening som støtter iværksætteri og er finansieret af universiteterne, private sponsorere osv. Venture Cup har altså kort sagt til formål at styrke iværksætteri i Danmark ved at lave denne årlige konkurrence hvor rigtig mange studerende deltager og kæmper for at vinde op til 250.000 kr.

Vinderen OroClean

Jeg ved intet om fysik, kemi osv. så jeg kan ikke udtale mig om vinderen “OroClean” der vandt 250.000 kr. med en centrifuge, der kan fjerne kviksølvforureningen i små guldminer. Den er udviklet af et hold fra DTU men det lyder da umiddelbart meget smart :)

Og CHOKKET Computerfrind!

I kategorien service vandt gruppen “Computerfriend” som tilbyder IT hjælp 24/7. Er det mig eller er det fra det sidste århundrede? Hvis man søger på google IT support kommer der RIGTIG RIGTIG mange firmaer op som tilbyder lignende. Derfor må jeg sige at jeg blev lidt chokeret over at vinderen virkelig ikke er længere? Kan det passe? Er de ikke bedre på universiteterne?

Nu skal det selvfølgelig siges at jeg blot har set konceptet fra sidelinjen i artikler mm. og det kan derfor være at der er noget unikt ved det…. men her er problemet… det skal vi jo ikke finde ud af? det skal stå STJERNEKLART HVAD DER GØR DET UNIKT! Men problemet kan jo så være det er fordi det blot er 24/7 support? I så fald er jeg ikke imponeret over niveautet.

Findes det ikke også?

Kkloud vandt kategorien Software med “Simpel og øjeblikkelig fildeling som tillader upload og downloads simultant gennem din browser”. Det kan være konceptet er unikt og med et lille twist men her er jeg også lidt skeptisk da man i mit hoved nemt kan uploade, downloade osv. i browseren? Og hvis man vil give filer direkte til andre i browseren bruger man Google Wave? Nå så meget ved jeg squ heller ikke om det…. Det kan være det er en god ide men har været ved at fange den :)

De andre vindere

I de andre kategoer vil jeg igen undlade at kommentere da jeg simpelthen ikke ved noget om det men det lyder umiddelbart interessant! :)

- Applied Technology: Nkk Innovation–WCS (AAU) – Simple og innovative design-løsninger, der standardiserer konstruktionsløsninger og optimere byggeprocesser.

– Life Science & Medtech: InVitroQ (AU) – Ny smart petriskål til kontrolleret vækst af stamceller.

Er det bare mig?

Er det bare mig eller har jeg en pointe? Nu det ikke fordi jeg vil fremstå som en gnaven person som er negativ overfor nye ide’er og tiltag men jeg må da sige at jeg ville være lidt ærgelig over at vinderen ikke var bedre hvis det var mig som havde brugt så mange ressouser på det. Meget af det er trods alt betalt af staten.

I må meget gerne skrive en kommentar med jeres holdning :)

VN:F [1.9.11_1134]
Rating: 5.2/10 (5 votes cast)
VN:F [1.9.11_1134]
Rating: 0 (from 0 votes)
Er Venture Cup bagefter? , 5.2 out of 10 based on 5 ratings
Udgivet af
Kristoffer Hjerrild

Om forfatter

har skrevet 428 indlæg på Kristoffer Hjerrild.

Jeg arbejder til dagligt med MagentoXperten.dk, hvor jeg laver professionelle Magento Shops. Derudover arbejder jeg med Selvbruner-Shop.dk som sælger selvbruner produkter.

Besøg forfatters hjemmeside   ·   Se flere artikler af

Kommentare

19 Kommentarer til "Er Venture Cup bagefter?"

  • Mark Jensen siger:

    Lidt muggenhed kan spottes her?? :D

    VA:F [1.9.11_1134]
    Rating: 0.0/5 (0 votes cast)
    VA:F [1.9.11_1134]
    Rating: 0 (from 0 votes)
  • Hehe tja… synes mest af alt det er ærgeligt at vinderen af service ikke er bedre.

    VN:F [1.9.11_1134]
    Rating: 0.0/5 (0 votes cast)
    VN:F [1.9.11_1134]
    Rating: 0 (from 0 votes)
  • Morten Krarup Kristensen siger:

    Hei Kristoffer
    Var du selv til finalen på Rådhuset? Jeg var og det handler, for firmaerne, ikke om at vi som udefrastående forstår ideen, men at dommerne gør. Firmaerne i VentureCup fortæller ikke mere om deres ide end højest nødvendigt da de fleste stadig er på ide niveau.

    Jeg er nok ikke helt upartisk selv da jeg er god ven med gutterne fra ComputerFriend. Men nej du har ikk fanget hele konceptet. Det er computersupport gennem fjernsupport. Dvs techies og andre nørder (aka Friends) kan sidde der hjemme, fra hele verden, og yde support til folk der ikke kan få installeret deres printer eller finde deres drivers direkte på deres computer, mens de sidder og ser på hvad Frienden laver. Efter endt arbejde bliver Frienden betalt for sit arbejde.
    ComputerFriend har lige fået en større investering så der går ikke lang tid før de går live.

    VA:F [1.9.11_1134]
    Rating: 5.0/5 (1 vote cast)
    VA:F [1.9.11_1134]
    Rating: +1 (from 1 vote)
  • Hej Morten,

    Nej jeg var der ikke så det er rigtigt at min viden og indgangsvinkel er begænset men det skriver jeg også i indlægget :)

    Grunden til at jeg er lidt hård ved dem er at “Computerfriend” er ikke pga. selve ide’en som sådan… for det kan være den er genial. Det ved jeg ikke ret meget om. Det som jeg hæfter mig ved er at jeg som læser/fremtidig kunde ikke kan se forskel fra dette og lignende servicer fra tidligere. Det er her problemet ligger. Som jeg skrev i indlægget skal det jo stå “Stjerneklart” og det gør det desværre ikke.. men lad os nu se. Vi får jo først svar på tingene når konceptet er rullende og så kan det jo være det viser sig at være genialt :)

    VN:F [1.9.11_1134]
    Rating: 0.0/5 (0 votes cast)
    VN:F [1.9.11_1134]
    Rating: 0 (from 0 votes)
  • Morten Krarup Kristensen siger:

    Jeg kan godt følge dig, men. Produktet er ikke på markedet endnu, og kommer det først inden for et par måneder, så de er ikke helt åbne om alt omkring projektet.
    Ideen har ikke været at markedsføre sig gennem VentureCup, endnu, men bare at informere nok til dommerne til at kunne vinde.
    Konkurrence var dog hård omkring 4 af de sidste 5. Kunne have været hvem som helst af dem.

    VA:F [1.9.11_1134]
    Rating: 5.0/5 (1 vote cast)
    VA:F [1.9.11_1134]
    Rating: +1 (from 1 vote)
  • Tobias siger:

    Ved lidt søgning på google lykkedes det mig at finde dette site.

    Du nævner kkloud, og så vil jeg jo lige følge lidt op :)

    Det vi har forsøgt at lave er meget simpel (og hurtig) fildeling. Det gør vi vha. to mål.

    1. Teknologi. Vi uploader og downloader samtidig. Afsender skal ikke først uploade en hel fil (eller flere) før modtager kan begynde at hente det som allerede er uploadet.
    2. Simplicitet. Fra forsiden klikker du på én knap, finder din fil og nu deler du så filen. Det sikrer os at alle kan være med. Det kræver ikke engang en brugerkonto.

    Lyder ikke af meget, men hvad gør egentlig det?

    Som det også blev nævnt af en anden så er det rigtigt at der er visse ting man ikke siger så højt til de offentlige arrangementer og vi gjorde det samme. Men alt det må komme senere :) Du kan holde øje med sitet hvis du har lyst.

    Mvh
    Tobias, kkloud.com

    VA:F [1.9.11_1134]
    Rating: 0.0/5 (0 votes cast)
    VA:F [1.9.11_1134]
    Rating: 0 (from 0 votes)
  • Tine Thygesen siger:

    Hej Kristoffer

    Tak for debatten, altid godt med kreative indspark! Venture Cup er altid åbne for nye forslag, så du må meget gerne skrive når du har noget nyt og konstruktivt. Vores mål i livet er jo at hjælpe iværksættere

    Ikke overraskende er jeg ikke enig i din kritik. Ideerne i finalen udvalgt mellem 120 ideer af vores jury af iværksættere, investorer og erhvervsfolk, super kompetente og erfarne folk (www.venturecup.dk/jury) som naturligvis har haft adgang til en del mere information end du har set, idet der er fortrolige aspekter i spil. De er alle blevet vurderede i flere omgange både på deres forretningsplaner og efter live pitches. Vurderingen har været på mange punkter, bl.a. markedskendskab, team, potentiale, IPR, økonomi osv. Og juryen har altså valgt herfra de 15 finalister hvorfra de vindende hold blev valgt. Så du er måske lidt hurtig til at afskrive disse ideer? Ikke mindst da det jo ofte handler om eksekvering, ikke kun ideen. Google var trods alt ikke den første eller eneste søgemaskine…

    Men vigtigst synes jeg, det er at markere, at disse nye iværksættere er super seje folk, som har gået ud og skabt noget af deres ideer. Jeg synes det kunne være rigtig fedt, hvis vi gav dem lidt credit i stedet for at forkaste dem uden at have tjekket hvad de egentlig går ud på (jeg bemærker du end ikke var til finalen)… Det handler vel om at få gjort det lidt højere til loftet herhjemme, ikke?

    Tine Thygesen
    MD, Venture Cup

    VA:F [1.9.11_1134]
    Rating: 5.0/5 (1 vote cast)
    VA:F [1.9.11_1134]
    Rating: +1 (from 1 vote)
  • Ja men du har helt ret i at de har haft et langt bedre indblik i ide’erne og det understreger jeg da også i mit indlæg. Derudover siger jeg heller ikke at ide’en SKAL være helt unik da det på mange måder kan være rigtig godt at komme på et marked med konkurrenter da du ikke skal skabe en efterspørgsel og derudover vil jeg da gerne understrege at jeg påskønner bestemt ikke jantelov og lignende så jeg hylder gerne andre succes’er/vindere og er åben overfor det meste. Dertil sagt er jeg stadig i tvivl om Computerfrind… men lad os nu bare se hvad det munder sig ud i om et par måneder og så ved vi meget mere :)

    Held og lykke til alle vinderne :)

    VN:F [1.9.11_1134]
    Rating: 0.0/5 (0 votes cast)
    VN:F [1.9.11_1134]
    Rating: -1 (from 1 vote)
  • Tobias siger:

    Glæder mig at se at Tine bringer Google på banen for jeg var selv ved at skrive dette lille stykke tekst som jeg så i en af Paul Grahams essays, “basically Google was just search that didn’t suck”.

    Bagefter kom der det med at lave en forretning ud af det. Det følte jeg selv var det som Venture Cup handlede meget om. For os, kkloud.com, var det vildt hvor meget vi lærte bare ved at være “tvunget” til at skrive en 15 siders forretningsplan.

    VA:F [1.9.11_1134]
    Rating: 0.0/5 (0 votes cast)
    VA:F [1.9.11_1134]
    Rating: 0 (from 0 votes)
  • morten siger:

    Du er ik den eneste Kristoffer!
    Jeg fatter slet ik konceptet med, at smide en masse penge efter noget, bare fordi man kan stemple det iværksætteri!
    Konceptet er desuden meget rodet… Er det nye opfindelser eller kan man bare tage gamle koncepter, og smide dem i nye fåreklæder? Ja det sidste lader til at være tilfældet, hvorfor det med iværksætteri er misvisende. Det burde i stedet hedde noget med “start af virksomhed” eller “virksomheds koncepter”, da et hurtigt kig viser, at det er det, som hovedparten er…
    Og så kommer vi tilbage til den evige diskussion om, hva iværksætteri egentlig er… ;D

    VA:F [1.9.11_1134]
    Rating: 0.0/5 (0 votes cast)
    VA:F [1.9.11_1134]
    Rating: -1 (from 1 vote)
  • hehe godt jeg ikke er den eneste. Nu vil jeg selvfølgelig ikke være for hård ved dem da vi jo ikke ved for meget om det hele men derfor kan man godt sætte lidt spørgsmålstegn :)

    VN:F [1.9.11_1134]
    Rating: 0.0/5 (0 votes cast)
    VN:F [1.9.11_1134]
    Rating: 0 (from 0 votes)
  • Michael siger:

    Jeg er nu også lidt skeptisk, og som serie-iværksætter gennem 30 år så har jeg hørt argumentet om “at vi har jo ikke vist det hele” så mange gange at jeg ved hvad det betyder ;-)

    Sad man ikke med en fordom om at juryen havde fået tildelt deres “ben” efter lodtrækning og ikke fortjeneste i forvejen, – så bragte dette år kimen til en sådan.

    Så Kristoffer Hjerrild er måske med i et H.C. Andersen eventyr som man selv kan gætte navnet på – men derfor kan vi jo allesammen håbe på den største succes for alle finalisterne. Vi trænger i den grad til eventyr herhjemme, og gerne med en lykkelig slutning.

    God vind til projekterne, – alle som en.

    VA:F [1.9.11_1134]
    Rating: 0.0/5 (0 votes cast)
    VA:F [1.9.11_1134]
    Rating: 0 (from 0 votes)
  • Hej Kristoffer,

    På en ellers super fin blok, ja så har du nu ramt 2 punkter hvor jeg er særdeles uenig.

    Først og fremmest burde man på ingen måde tvivle på iværksætteri! Det er som ordet hentyder at “sætte noget iværk” – dette kan både være en nytænkning af forretningsmodellen til et eksisterende koncept hvor du går ind som konkurrent – også kendt som “Red Ocean”. Eller nye unikke koncepter hvor du laver spillereglerne for et nyt marked – “Blue Ocean”. Uanset hvilket kategori man laver noget i, er iværksættere ekstremt vigtige for Danmarks økonomi og fremtid! F.eks. skaber de nye arbejdspladser, eller service ydelser / produkter der kan eksporteres og medvirke til at stabilisere og forstærke Danmarks økonomi. Så man har ikke forstået noget som helst, eller man har valgt at starte en debat (jf. kommentar #10/11) uden, at lave nogen form for research hvis man ikke forstår hvorfor der bliver smidt penge efter iværksætteri!

    Aht. Computerfriend er jeg, som I nok kan se på min signatur, på ingen måde uvildig – til gengæld kender jeg samtlige aspekter af Computerfriend.dk konceptet. Og jeg kan da afsløre, at jf. de ovennævnte strategier, så er Computerfriend et Blue Ocean – ikke at support er nytænkende, men det er kombinationen af de teknologiske redskaber, selve forretningsmodellen, og ikke mindst de patenterbare unikke værktøjer der ligger bag, der gør at Computerfriend starter et helt nyt marked. – og vi forventer første Beta release i November 2010.
    Jo, jeg går da ind for ytringsfrihed, hvis man har noget at have det i. Hvis man vil være vært for en debat, så må man sætte sig ind i tingene først – min mail har f.eks. aldrig været skjult, så hvis man ville, er jeg nem at komme i kontakt med. Alternativt kan man i stedet for at google “it-support 24/7″ prøve at google computerfriend.dk – og derved finde adskillige artikler fra diverse aviser + sites, med bl.a. jury-udtalelser om netop hvorfor konceptet er unikt.
    Jeg tager gerne en debat om Computerfriend konceptet, og modtager yderst gerne tvivlsspørgsmål, da feedback er en vigtig del af at bygge noget op :) – men hvis man vælger at skrive om det, så er det ren etik at undersøge sit emne først.

    .. Og tak til Michael! (#12)

    Med venlig hilsen

    Thomas W. Steen
    Adm. Direktør
    Computerfriend.dk ApS

    VA:F [1.9.11_1134]
    Rating: 0.0/5 (0 votes cast)
    VA:F [1.9.11_1134]
    Rating: 0 (from 0 votes)
  • morten siger:

    Thomas
    Hvis man går ind for det moderne og misbrugte ord “iværksætteri”, fordi det skal skabe udvikling, arbejdspladser og sikre Danmarks fremtid, så hjælper det jo ik, at man smider en masse penge efter noget, som der ingen fremtid er i…
    Forstå mig ret, men 24/7 IT support kommer aldrig til at bidrage med bare 1 kr på eksport kontoen. Og ingen eksport = ingen sikret fremtid.
    Så i stedet for at poste en masse penge i et “Young Enterprice koncept” (ja dem der har gået på handelsskolen kender konceptet), så skulle man måske bruge penge på en lidt mere kritisk og faglig måde.
    Pengene hænger ik længere på træerne, og koncepter, som ik er udfordrende og givende, de overlever ik de næste mange års hårde kamp…

    VA:F [1.9.11_1134]
    Rating: 0.0/5 (0 votes cast)
    VA:F [1.9.11_1134]
    Rating: 0 (from 0 votes)
  • Morten,
    Du drager en konklusion på noget hvor du ikke kender detaljerne – en af grundene til at konceptet har fået en investering er netop på grund af dets globale potentiale. Som Morten Krarup skriver tidligere er der ikke offentliggjort mere end højst nødvendigt i forbindelse med Venture Cup – og kun det der skulle til for at overbevise dommerne.
    Jeg prøver ikke at starte en “krig” her – vent til der er release, hvis du stadig synes det er noget vand efter release, og ønsker at forstå det bedre, er du velkommen til at kontakte mig og stille de spørgsmål du måtte have! Men indtil da vil jeg opfordre dig til at lytte til Tine Thygesen fra Venture Cup:

    …Men vigtigst synes jeg, det er at markere, at disse nye iværksættere er super seje folk, som har gået ud og skabt noget af deres ideer. Jeg synes det kunne være rigtig fedt, hvis vi gav dem lidt credit i stedet for at forkaste dem uden at have tjekket hvad de egentlig går ud på (jeg bemærker du end ikke var til finalen)… Det handler vel om at få gjort det lidt højere til loftet herhjemme, ikke?

    Der er en grund til at man får en investering, især i disse dage – som du selv siger

    Pengene hænger ik længere på træerne, og koncepter, som ik er udfordrende og givende, de overlever ik de næste mange års hårde kamp…

    Investorerne er om nogen klar over, at der er få midler. Af samme grund er det pt kun de stærkeste koncepter med størst potentiale der får en investering..

    VA:F [1.9.11_1134]
    Rating: 0.0/5 (0 votes cast)
    VA:F [1.9.11_1134]
    Rating: 0 (from 0 votes)
  • Hehe det er bare blevet den helt store diskussion :) Det skal nok blive spændende at se hvad det munder ud i… Vi finder ud af hvem der har ret om et par måneder :)

    VN:F [1.9.11_1134]
    Rating: 0.0/5 (0 votes cast)
    VN:F [1.9.11_1134]
    Rating: 0 (from 0 votes)
  • Jeg er enig. Der er ingen revolutioner iblandt det jeg har set, men nu er jeg også særdeles svær at imponere. Men det er måske i højere grad et udtryk hvem som stiller op, snarere end hvad der er “godt iværksætteri”?

    Og nu skal man huske at alting handler om eksekvering. En halvdårlig idé kan blive en stor succes ved god eksekvering, hvorimod en brilliant idé kan slås ihjel med dårlig eksekvering.

    VA:F [1.9.11_1134]
    Rating: 5.0/5 (1 vote cast)
    VA:F [1.9.11_1134]
    Rating: 0 (from 0 votes)

Skriv kommentar HER!