Opmærksomhed er ligesom når arvinger skal fordele familiens sølvtøj, alle vil gerne eje det, ingen vil forære det væk og der er kun denne begrænsede mængde. Som man kan læse af dette er opmærksomhed en knap ressource i det moderne samfund, som alle kæmper om. Vil man have succes med at påvirke samfundet eller sælge bestemt produkter så er man en del af denne kamp om opmærksomheden. Da denne kamp om opmærksomhed er så hård gælder det som oftest bare om at få en eller anden form for opmærksomhed på sit budskab eller produkt. De fleste kender vel efterhånden det velkendte slogan om at ”Dårlig reklame er bedre end ingen reklame”. Selvom det efterhånden er en tyndslidt sætning der er blevet sagt til ukendelighed, er der fortsat megen sandhed i sætningen. Derfor er det vigtigste ikke altid, hvordan ens budskab eller produkter bliver diskuteret eller fremstillet, blot man får opmærksomhed, skal man være tilfreds.
For politikere er det ofte vigtigere hvilke emner, der er opmærksomhed på og som diskuteres snare end hvordan emnet konkret diskuteres. Alle politikere har nemlig bestemte emner, hvor de har ejerskab og vil stå stærkere overfor vælgerne, hvis der er opmærksomhed på disse emner. For borgerligere partier er det vigtigste at der bliver diskuteret økonomi og skat, hvorimod de venstreorienterede partier helst vil have opmærksomhed på velfærd. På den måde har forskellige partier bestemte emner, hvor de gerne vil have opmærksomhed. Derfor sætter politikere og partier nogle gange alt på et bræt for at få opmærksomhed på bestemte emner.
Det bedste eksempel i nyere tid var statsministerens meget offensive nytårstale, hvor der stod ”Økonomi” skrevet udover hele talen. Han ville rette opmærksomheden væk fra velfærd og hen på økonomi. Lektien fra dette er at når man vil sælge et budskab eller produkt er det vigtigste i første omgang at få opmærksomheden på netop dette budskab eller produkt. Dette skyldes at bare det at få opmærksomhed er den sværeste opgave i dagens samfund. Når man først har fået opmærksomhed kan man begynde at forfine og forklare om fortræffeligheden ved sit produkt eller budskab. Man skal derfor acceptere at med den hårde kamp i dagens samfund er den første hurdle at få opmærksomhed, dernæst kan man arbejde på at sælge og formidle sit budskab eller produkt. Hvad er der ved at have en super fed grafik og beskrivelse af, hvorfor nogle skal vælge at købe netop ens produkt eller høre på ens budskab, hvis ingen lytter efter?
Så start med at arbejde på, hvordan du skaber opmærksomhed omkring dit budskab eller produkt. Dernæst overvej, hvordan du i lovende og overbevisende vendinger med flot grafik, fortæller om fortræffelighederne ved netop dit produkt eller budskab. Men husk, Attention please!
Christian Hjerrild Ovesen er PhD Studerende ved Aarhus Universitet og forsker i politikere og partiers strategier for at sætte og respondere på den politiske dagsorden. Du kan se hans hjemmeside på Aarhus Universitet her http://pure.au.dk/portal/en/cho@ps.au.dk
1 kommentar
Helt korrekt. Som jeg også læste i en bog engang. “At åbne en webshop er ligesom at åbne en fysisk butik midt ude i en skov”.
Det er bare ikke nok kun at have et produkt. Man skal også kunne markedsføre og sælge det.